מה ההבדל בין אבחון דידיקטי לאבחון פסיכודידקטי
  • פורסם ינואר, 2019
  • על ידי מערכת האתר
מה ההבדל בין אבחון דידיקטי לאבחון פסיכודידקטי

דידקטי? פסיכודידקטי? התפתחותי? כל כך הרבה סוגים של אבחונים מלווים בהרבה שאלות. כיצד אדע איזה אבחון מתאים לילד שלי? אם כבר החלטתם לשלוח את ילדכם לאבחון, הנה מאמר המציע את ההבדלים הקיימים בין סוגי האבחונים השונים.

גם אבחון דדידקטי וגם אבחון פסיכודידקטי מתמקדים בחיפוש אחר מקורות בקשיי למידה, כלומר, הבנה מהיכן נובע הקושי של התלמיד ללמוד. יכולים להות סיבות רבות לקושי. החל מלקות למידה, כלומר, קושי עקבי באחד או יותר ממרכיבי התפיסה או העיבוד הנדרשים ללמידה (קשב, תפיסה כמותית, הבחנה שמיעתית וכדומה) או בעיה טכנית גרדא, כלומר, הלקות נמצאת בכלל במערכת הלמידה (אם התלמיד נחשף לשיטת הוראה לא מוצלחת). סיבה נוספת לקושי בלמידה יכולה להיות קושי רגשי או מוטיבציה נמוכה להצלחה אצל התלמיד. אם כבר החלטתם על אבחון לילדכם, הרי לכם הסבר קצר על ההבדל בין האבחונים.

אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי נערך על ידי מאבחנים דידקטיים, לרוב מורים להוראה מתקנת שעברו קורס בנושא. האבחון כולל הערכה של היבטים שונים ביכולת הלמידה של התלמיד וחיפוש אחר קושי עקבי באחד או יותר ממרכיבי התפיסה או העיבוד. ישנה הערכה של היכולת המילולית והצורנית. מלבד זאת, ייערכו מבחני תפיסה בנושאים שונים כמו זיכרון, קשב, הבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית וכדומה. ייבדקו הישגי למידה פורמאליים כמו טכניקת קריאה, הבנת הנקרא, ביטוי בכתיבה ואסטרטגיות למידה. לבסוף, יבדקו גם ידע כולל במתמטיקה ואנגלית.

האבחון מייצר פרופיל של כישורי הלמידה, תכנית עבודה להוראה מתקנת או לאסטרטגיות למידה והמלצות להתאמות בבחינה. אבחון שכזה נותן התאמות ברמות 1 ו-2, המאפשרות היבחנות בתוכן קבוע אבל בדרכי העברה שונות (לדוגמא, הארכת זמן או הכתבה לבוחן ניטרלי).

אבחון פסיכו-דידקטי

אבחון כזה נערך על ידי פסיכולוגיים חינוכיים. האבחון דומה לבדיקת היכולת כמו האבחון הדידקטי אך גם מאגד בתוכו מבדק  אינטליגנציה והתרשמות מן התפקוד הרגשי. כלומר, אבחון שכזה נותן הערכה יותר כוללנית של המצב (לא רק התמקדות בהיבטים ספציפיים של למידה כמו האבחון הדידקטי).

בסופו של דבר, האבחון מייצר פרופיל של האינטליגנציה ונותן פירוט של התפיסות וההישגים הלימודיים הפורמאליים. בנוסף, יש התייחסות לכוחות וקשיים רגשיים. האבחון נותן המלצות לתחומי העבודה הנדרשים (לרוב ללא פירוט של תכנית ההוראה המתקנת) והמלצות להתאמות בבחינה. ההתאמות שעולות מאבחון כזה הן התאמות ברמה 3, המאפשרות היבחנות עם שינוי בתוכן הבחינה (כמו שאלון מותאם).

בין כך ובין כך חשוב לזכור כי אבחנה אולי סופית באופן תיאורטי, אך בפועל היא רלוונטית לנקודת זמן ספציפית (לדוגמא, אדם שהוגדר כסובל מדיכאון – לא בדיכאון כל הזמן). חשוב מאוד להבין כי תפקיד האבחון הוא לא להישאר מקובע, אלא עלינו להשתמש בו כמקפצה לשינוי. הבנה על בוריו של המצב הקיימים, מציאת כלים להתמודדות ולהמשיך בכל הכוח קדימה.

כותב/ת המאמר